СПЕЦИФІКА «ОБРАЗУ ЛЮДИНИ» В ІНТОНАЦІЙНОМУ ПОЛІ АНТИЧНОЇ КУЛЬТУРИ
Ключові слова:
інтонація, інтонаційність, філософська антропологія, рефлексія, комунікаційна пізнавальна стратегія, образ людиниАнотація
Для розкриття особливостей становища людини в світі, її унікальності і багатомірності, ми обрали античне поле культури та застосували інтонаційний підхід, який дозволив побачити внутрішню причину виділення видів духовної діяльності античного індивіда, простежити зміну його «образів», виявити протиріччя універсальності інтонаційних процесів з історичною обмеженістю людського досвіду, що виявляється у феномені переінтонування. Чотири етапи, які у своєму розвитку пройшла антична культура, – містичний, космоцентричний, етичний, естетичний, – дозволили побачити певні трансформації «образу людини»: боги і герої, піфагорійські жерці, філософи й мудреці, стоїчні бунтарі та аскетичні захисники духу. Ми з’ясували, що три з чотирьох етапів виокремлюють людину як предмет філософського осмислення і визначають її істотні характеристики – природність, розумність, соціальність. Автор констатує, що інтонація/інтонування стають одними з активних і динамічних y сучасній філософії і науці, все частіше виходять за межі вузько спеціалізованих досліджень і наближаються до складного завдання – створення єдиної теорії людини на основі суспільно-гуманітарних і природничих наук.Посилання
Медушевский В. В. Интонационно-фабульная природа музыкальной формы : автореф. дис. … д-ра искусствовед. наук / В. В. Медушевский. – М. : Московская государственная консерватория им. П. И. Чайковского, 1981. – 46 с.
Фрейденберг О. М. Образ и Понятие // Фрейденберг О. М. Миф и литература древности / [сост., подгот. текста, коммент., указ. и послесл. Н. В. Брагинской ; отв. ред. Е. М. Мелетинский]. – М. : Наука, 1978. – С. 173–487 (Исследования по фольклору и мифологии Востока).
Золтаи Д. Этос и аффект. История философской музыкальной эстетики от зарождения до Гегеля. / Д. Золтаи ; [пер. с нем. Т. Длугач, И. Науменко]. – М. : Прогресс, 1977. – 370 с.
Лосев А. Ф. История античной эстетики. Ранняя классика / А. Ф. Лосев. – М. : Высшая школа, 1963. – 537 с.
Канарский А. С. Диалектика эстетического процесса. Генезис чувственной культуры / А. С. Канарский. – К. : Вища школа, 1982. – 192 с.
Лосев А. Ф. Очерки античного символизма и мифологии / А. Ф. Лосев / Сост. А. А. Тахо-Годи ; общ. ред. А. А. Тахо-Годи и И. И. Маханькова. – М. : Мысль, 1993. – 959 с. («Философское наследие»).
Шпенглер О. Закат Европы. Очерки морфологии мировой истории Т. 1. Гештальт и действительность / О. Шпенглер / [Пер. с нем., вступ. ст. и примеч. К. А. Свасьяна]. – М. : Мысль, 1993. – 663 с.
Лифшиц М. А. Античный мир, мифология, эстетическое воспитание / М. А. Лифшиц // М. А. Лифшиц. Собрание сочинений в трех томах. Т. III. – М. : Изобразительное искусство, 1988. – С. 336–428.
Гуревич П. С. Философия человека [Електронний ресурс] / П. С. Гуревич. – Ч. 1. – М. : ИФ РАН, 1999. – 218 с. – Режим доступу : http://filosof.historic.ru/books/item/f00/s00/z0000372/index.shtml.
Секацкий А. К. Партитура неслышимой музыки / А. К. Секацкий // Сборник материалов конференции «Звучащая философия». – СПб. : Санкт-Петербургское философское общество, 2003. – С. 160–178.
Рассел Б. История западной философии и ее связи с политическими и социальными условиями от античности до наших дней [Електронний ресурс] / Б. Рассел / Под ред. В. В. Целищева. – Новосибирск : Сибирское университетское изд-во, 2001. – 992 с. – Режим доступу : http://svitk.ru/004_book_book/17b/3768_rassel-istoriya_zapadnoy_filosofii.php.
Аристотель. Поэтика. Риторика. О душе / Аристотель ; [Пер. Аппельрот В., Платонова Н., Попов П. ; ред. Храмков А.]. – М. : Мир книги, 2009. – 400 с. (Серия «Великие мыслители»).
Івашина О. О. Загальна теорія культури. / О. О. Івашина. – К. : Видавничий дім «Києво-Могилянська академія», 2008. – 215 с.
Суханцева В.К. Музыкакак мир человека. От идеи вселенной – к философии музыки [Електронний ресурс] / В. К. Суханцева. – К. : Факт, 2000. – 176 с. – Режим доступу : http://knigi1.dissers.ru/books/library1/8422-1.php.
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
Редколегія публікує матеріали, не завжди поділяючи погляди їхніх авторів, зберігає стиль матеріалів, залишає за собою право скорочувати та редагувати тексти. Автор несе відповідальність за зміст статті, достовірність фактів, цитат, дат тощо. Друковані в інших виданнях матеріали до розгляду не приймаються. У разі передруку публікацій посилання на «Наукові праці. Філософія» обов’язкове.