ФІЛОСОФСЬКО-РЕЛІГІЙНІ ПОГЛЯДИ ДАВНІХ УКРАЇНЦІВ
Ключові слова:
філософія, архаїка, поховальні обряди, голуби, семантика, русалки, віраАнотація
Досліджено філософсько-релігійні погляди давніх українців. Доведено, що філософське мислення було характерне для людини давнього часу. Світогляд і філософськорелігійні погляди були персоніфіковані у вірі в добрих покійників, берегинь, а також у злих мерців – упирів, у птахів, як втілення душ померлих предків та ін. Слов’янська міфологія зберегла багато реліктових анімістичних вірувань у берегинь, русалок, мавок, яких людина наділяла рядом спільних рис (образів, функцій, ритуалів). Констатовано, що християнство перейняло від язичницької релігії значну частину вірувань і обрядів, які використовувалися в минулому і використовуються християнством та іншими релігіями у наш час, вже зі зміненою символікою, що свідчить про релігійний синкретизм.Посилання
Афанасьев А. Н. Живая вода и вещее слово. – М. : Советская Россия, 1988. – 512 с.
Булашев Г. О. Український народ у своїх легендах, релігійних поглядах та віруваннях: Космогонічні українські народи погляди та вірування. – К. : Довіра, 1993. – 414 с.
Бучма О. Релігії стародавніх спільнот // Історія релігії в України: У 10 т. – Т. 1. 15 Дохристиянські вірування; Прийняття християнства. – К. : Український Центр духовної культури, 1996. – С. 63–84.
Введение христианства на Руси. – М. : Мысль, 1987. – 250 с.
Велецкая Н. Н. О роли фольклора в изучении славянских древностей // Средневековая Русь. – М. : Наука, 1976. – С. 18–24.
Воропай О. Звичаї нашого народу. – К. : O6epir, 1993. – С. 145–246.
Геник В. Дохристиянська Богородчанщина // Слово народу. – 1997. – № 64(702). – 62 с.
Гнатюк В. М. Останки передхристиянського релігшного світогляду наших предюв // Знадоби до української демонольогії / 3ібрав Володимир Гнатюк/. – Т. П, випуск 1 // Етнографічний збірник Наукового Товариства імени Шевченка. – Львів, 1912. – Т. XXXIII. – С. V–XLII.
Грушевський М. Біблюграфія (рецензш i справоздання) // Записки Наукового Товариства імені Шевченка. – Львів, 1904. – Т. LX., Kh.IV. – 467 с.
Грушевський М. С. Історія України-Руси: В 11 т., 12 кн. – Т. 1. – К. : Наукова думка, 1991. – 650 с.
Грушевський М. С. Історія української літератури: В 6 т., 9 кн. – Т. 1. – К. : Либідь, 1993, – 392 с.
Грушевський М. С. Історія української літератури: В 6 т., 9 кн. – Т. 4., Кн.2. – К. : Либідь, 1994. – 320 с.
Гуцульщина. Історико-етнографічне дослідження / Відпов. редактор Ю. Г. Гошко. – К. : Наукова думка, 1987. – 472 с.
Давидюк В. Ф. Українська міфологічна легенда. – Львів: Світ, 1992. – 176 с.
Іларіон, митрополит. Дохристиянські вірування українського народу. – К. : AT «Обереги», 1992. – 424 с.
Історія Української РСР: У 2 томах. – К. : Наукова думка, 1967. – Т. 1. – 808 с.
Історія філософії на Україні: У 3-х т. – К. : Наукова думка, 1987. – Т. 1. – 400 с.
Карамзин Н. М. История государства Российского в 12-ти томах. – Т. 1. – М. : Наука, 1989. – 640 с.
Килимник C. I. Український piк у народних звичаях в історичному освітленні. У 3 кн., 6 т. – Кн. 2., – Т. 3–4. – К. : AT «Обереги», 1994. – 528 с.
Котляр М. Ф. Введения
християнства в Київській Pyci та його наслідки. – К. : Товариство «Знания» УРСР, 1985. – 48 с
Крищук М. Українська міфологія. – Тернопіль : 1994. – 112 с.
Кузеля 3. Вірування Гуцулів про 6ypi з остатніх днів червня 1885 року // Записки Наукового Товариства імені Шевченка. – Львів, 1908. – Т. LXXXVI, Kh.VI. – с. 149.
Литвинова П. Как сажали в старину людей старых на лубок // Киевская старина. – 1895, июнь. – С. 354.
Лозко Г. Велесова книга. Волховник / Літературний переклад i релігієзнавчий коментар Г. Лозко. – К. : «Сварог»; «Такі справи», 2002. – 368 с. (Серія: «Пам’ятки релігійної думки Pyci-Украни»).
Лозко Г. Двовір’я в українській релігійності // Історія релігії в Україні У 10 т. – Т. 1. Дохристиянсью вірування; Прийняття християнства. – К. : Український Центр духовної культури, 1996. – С. 273–304.
Лозко Г. Релігійна святково-обрядова культура давніх українців // Історія релігії в Україні: У 10 т. – Т. 1. Дохристиянські вірування; Прийняття християнства. – К. : Український Центр духовної культури, 1996. – С. 126–150.
Максимов С. В. Нечистая, неведомая и крестная сила. – М. : Книга, 989. – 176 с.
Маркевич Н. А . Обычаи, поверья, кухня и напитки малороссиян // Українці: народі вірування, повір’я, демонолопя. – К. : Либідь, 1991. – С. 52–169.
Милорадович В. П. Заметки о малорусской демонологии // Українці: народні вірування, повір’я, демонолопя. – К. : Либідь, 1991. – С. 407–429.
Милорадович В. П. Малорусские народные поверья и рассказы о ятнице // Українці: народні вірування, повір’я, демонолопя. – К. : Либідь, 1991. – С. 375–382.
Мифы народов мира. Энциклопедия: В 2 т. – T. I. – M. : Советская Энциклопедия, 1980. – 672 с.
Москаленко М. Фольклорний алфавіт давньоруського космосу // Золотослов. Поетичний космос Давньої Pyci. – К. : Дніпро, 1988. – С. 5–46.
Нечуй-Левицький I. Світогляд українського народу. – К. : AT «Обереги», 1993. – 88 с.
Пастернак Я. Археолопя України: Первісна, давня та середня історія України за археолопчними джерелами. – Торонто, 1961. – 792 с.
Пономарьов А. П. Царина народної уяви та її класичні розробки // Українці: народні вірування, повір’я, демонолопя. – К. : Либідь, 1991. – С. 5–24.
Попович М. В. Мировоззрение древних славян. – К. : Наукова думка, 1985. – 168 с.
Рапов О. М. Русская церковь в IX – 1 трети XII в. Принятие христианства. – М. : Высшая школа, 1988. – 416 с.
Рыбаков Б. А. Киевская Русь // История СССР с древнейших времён до наших дней: В 12 т. – Т. 1. – М. : Наука, 1966. – С. 476–572. 54
Рыбаков Б. А. Язычество древней Руси. – М. : Наука, 1988. – 784 с.
Славянские древности: этнолингвистический словарь в 5-ти томах. – Т.1. – М. : Международные отношения, 1995. – 384 с.
Сокіл В. Народы легенди та перекази українців Карпат. – К. : Наукова думка, 1995. – 160 с.
Соловьев С. М. История России с древнейших времён: В 15 книгах.-кн.1., Т. 1–2. – М. : Издательство социальноэкономической литературы, 1959. – 438 с.
Тейлор Э. Б. Первобытная культура. – М. : Политиздат, 1989. – 574 с.
Токарев С. А. Религия в истории народов мира. – М. : Политиздат, 1976. – 576 с.
Шилов Ю. А. Прародина ариев: история, обряды и мифы. – К. : СИНТО, 1995. – 744 с.
Чеховський І. Жертвоприношення у календарній магічній практиці українців Карпатського регіону // Питання стародавньої та середньовічної історії, археології та етнології: Збірник наукових статей / Чернівецький державний університет ім. Ю. Федьковича, кафедра етнології, античної та середньовічної історії ЧДУ. – Чернівці : Золоті литаври, 2001. – Т. 1. – С. 266–287.
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
Редколегія публікує матеріали, не завжди поділяючи погляди їхніх авторів, зберігає стиль матеріалів, залишає за собою право скорочувати та редагувати тексти. Автор несе відповідальність за зміст статті, достовірність фактів, цитат, дат тощо. Друковані в інших виданнях матеріали до розгляду не приймаються. У разі передруку публікацій посилання на «Наукові праці. Філософія» обов’язкове.