ВТРАТА ДОСТУПУ ДО САКРАЛЬНОГО ЯК ПЕРЕДУМОВА СВІТОГЛЯДНОЇ КРИЗИ АНТИЧНОГО СУСПІЛЬСТВА
Ключові слова:
буття, діяльність, дискурсивне мислення, досвід звільнення, сакральний вимір, світ ідейАнотація
У статті досліджено причини виникнення світоглядної кризи, якої зазнало античне суспільство. Філософські доктрини античної епохи ґрунтуються на досвіді звільнення їхніх засновників, в основі якого лежить єдність людини і буття. Проте, формування діяльнісного світогляду призвело до руйнування традиційних механізмів зв’язку людини з буттям. Зміна режиму доступу до сакрального передбачає створення нової моделі світу, що дозволяє співвіднести буттєвий досвід з досвідом повсякденного життя. Автор статті розглядає фактори, які вплинули на зростання значущості дискурсивного мислення, підпорядкованого законам формальної логіки. Внаслідок дискурсивної інтерпретації міфів відбувається поступова втрата доступу до сакрального виміру реальності. Акцентується важлива роль Аристотеля у цих процесах – його критика Платонівської теорії ідей дає уявлення про подальший перехід до делегітимізації буття.Посилання
Асмус В. Ф. Античная философия / В. Ф. Асмус. – М. : 1998. – 451 с.
Боннар А. Греческая цивилизация. Т. 1. / А.Боннар. – М. : Искусство, 1991. – 269 с.
Вебер А. Избранное: Кризис европейской культуры / А.Вебер. – СПб.: Университетская книга, 1998. – 565 с.
Гибсон Дж. Экологический подход к зрительному восприятию / Дж. Гибсон. – М. : Прогресс, 1988. – 461 с.
Жильсон Э. Бытие и сущность / Э.Жильсон. Избранное: Христианская философия. – М. : Российская политическая энциклопедия, 2004. – С. 321–582.
Лавджой А.Великая цепь бытия: История идеи / А. Лавджой. – М. : Дом интеллектуальной книги. – 376 с.
Лосев А. Ф. История античной эстетики: Поздний эллинизм / А. Ф. Лосев. – М. : Искусство, 1970. – 766 с.
Лурье С. Я. История античной общественной мысли: Общественные группировки и умственные движения в античном мире / С. Я. Лурье. – М. : Госиздат, 1929. – 415 с.
Ортега-и-Гассет Х. Восстание масс / Х. Ортега-и-Гассет. – М. : АСТ, 2016. – 256 с.
Платон. Сочинения в четырех томах. Том 3. Часть 2 / Платон. – СПб.: Издательство Олега Абышко. – 731 с.
Тойнби А. Дж. Постижение истории / А. Дж. Тойнби. – М. : Прогресс, 1991. – 736 с.
Топоров В. Н. Миф. Ритуал. Символ. Образ: Исследования в области мифоэпического: Избранное / В. Н. Топоров. – М. : Издательская группа «Прогресс», 1995. – 624 с.
Торчинов Е. А. Религии мира: опыт запредельного. Психотехника и трансперсональные состояния / Е. А. Торчинов. – СПб.: «Петербургское Востоковедение», 2007. – 540 с.
Фрейденберг О. М. Миф и литература древности / О. М. Фрейденберг. – М. : Наука, 1978. – 605 с.
Фукуяма Ф. Конец истории и последний человек / Ф. Фукуяма. – М. : АСТ, 2004. – 588 с.
Хайдеггер М. Бытие и время: Статьи и выступления / М. Хайдеггер. – М.: Республика, 1993. – 447 с.
Wallace A. F. K. Culture and personality / A. F. K.Wallace. – New York : Random House. – 222 p
##submission.downloads##
Номер
Розділ
Ліцензія
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
Редколегія публікує матеріали, не завжди поділяючи погляди їхніх авторів, зберігає стиль матеріалів, залишає за собою право скорочувати та редагувати тексти. Автор несе відповідальність за зміст статті, достовірність фактів, цитат, дат тощо. Друковані в інших виданнях матеріали до розгляду не приймаються. У разі передруку публікацій посилання на «Наукові праці. Філософія» обов’язкове.